Lijf en leden: hoofdzaak

Dat lijf van mij dat wil wat… Mijn hoofd trouwens ook. Ik ben ervan overtuigd dat hoofd en hart/lijf onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ze kunnen niet zonder elkaar. Sterker nog: als de balans doorslaat naar de een of de ander zul je je dus ‘uit balans voelen’. Toch willen ze soms allebei een andere kant op. Best lastig.

Zo hikte ik al een paar weken tegen een griepje aan. Of iets dergelijks. Ik kon er niet echt de vinger op leggen. Mijn lijf wilde rust. Zoveel was duidelijk. Mijn hoofd dacht daar alleen heel anders over. Ik had al genoeg gelanterfant! Vanaf de zomermaanden tot en met november lag mijn werktempo een stuk  lager dan in de jaren ervoor. Zie blogumn ‘Mijn eerste stappen’. In december en begin januari was het werktempo weer even op het oude niveau, maar de lat lag in mijn hoofd veel hoger. Het moest na al die tijd minstens tweemaal zo hard en snel. Daar hoort ziek zijn of worden niet bij, begrijp je! Ik heb nog even geprobeerd om het te accepteren, maar dat mocht niet baten. Ik bleef me rottig voelen. En dacht steeds: “Ik ben nog liever drie dagen goed ziek en daarna weer up and running, dan dit halve gedoe!” De oplettende lezer ziet het al: ‘proberen’ is niks, dus resultaat: nul.

Tja, dat resulteerde dus in een halfslachtig gevoel, halfbakken werkdagen en een zeer laag energiepeil. Tjonge, wat vermoeiend! Letterlijk en figuurlijk. Tot ik donderdag eindelijk echt toegaf. Ik meldde me ziek bij mezelf, belde mijn afspraken af (ook al waren ze nog zo leuk!) en ben bewust gaan ‘niksen’. En zo af en toe in bed gaan liggen en slapen. Het voelde heel vreemd. Maar ook lekker. En vanochtend voelde ik meteen dat mijn energieniveau alweer iets gestegen was.

Daar ligt meteen ook mijn valkuil, want ik zit nu alweer te lang achter mijn laptop. Die gaat hierna dicht. Heb – volgens mijn zieke lijf – alweer teveel verbruikt.

Een knap staaltje van hoe hoofd, hart en lijf samenspelen, samenspannen en elkaar soms tegenwerken. En waar het om tegenwerken gaat, steken er meteen allerlei draken de kop op. Die draken maken een hoofdzaak van de zaken in je hoofd. En bekommeren zich bar weinig om je lijf en leden.

Weer een lesje in het leren omhelzen van je draak. Want, zodra die draak je lijf/hart voelt, zich geaccepteerd voelt, verwordt de hoofdzaak al snel tot een bijzaak.

chinese draak  IMG_1464

Geef een reactie

