Alles met mate is niet saai

Zo in de loop van de tijd is er een nieuw (weliswaar additioneel) motto in mijn leven geslopen: Alles met mate.

Dat roept vraagtekens en gefronsde wenkbrauwen op, dat begrijp ik heus. Want wie wil er nu met mate leven! Met mate is saai, mateloosheid is hot! En daar ligt ‘m nu net de crux. Mateloosheid, de noodzaak daartoe en de hang daarnaar, lijkt namelijk de maatschappij van tegenwoordig te beheersen. En sijpelt door het gehele dagelijkse leven. Zomaar wat voorbeelden.

Sex moet kunnen, met wie, wanneer en waar dan ook. Ook als je daarmee je bestaande relatie op het spel zet. Het gaat toch om je eigen geluk? Is dat zo? Gaan mensen eigenlijk nog wel echt een relatie aan? Durven ze te gaan voor de ander? In voor- en tegenspoed? Zijn ze bereid om de ander écht, in de kern, te accepteren, zoals hij of zij is? Ik heb serieus het idee dat er nogal licht wordt gedaan over met wie je bent en waarom. Ook daar draait het vaak om jezelf. Kun je beter single blijven, lijkt me. Een overmaat aan vriendjes of vriendinnetjes, volgens mij is dat –  uiteindelijk – niet iets om trots op te zijn.

Een aantal jaar geleden werden we allemaal opgeroepen om zoveel mogelijk antioxidanten te nuttigen. Die waren gezond en zorgden zelfs voor preventie van een aantal vreselijke ziektes. Hup, daar gingen we; met zijn allen aan de antioxidanten! En wat bleek vorig jaar? Een teveel aan antioxidanten is slecht voor je, zelfs giftig! Ook hier ligt het geheim in de kleinere getallen (hoeveelheden). Dit geldt ook voor het in de zon zitten en liggen. We weten allemaal waarmee je de kans op huidkanker vergroot. Inderdaad: een te frequente en lange (onbeschermde) blootstelling aan de zon. Maar, van zonnen met mate vrolijken we allemaal op; het helpt zelfs depressies verminderen.

Nog eentje dan. Van de week bleek uit onderzoek dat het helemaal niet slecht is om één tot twee glazen alcohol per dag te nuttigen. Dat (teveel) drank meer kapot maakt dan je lief is, weten we nu wel. Hoewel de uitkomsten van dit onderzoek volgens mij niet nieuw waren – of in ieder geval geen brekend nieuws – blijkt ook hieruit weer dat drinken met mate niet slecht is.

Nog steeds niet overtuigd? Lees dan mijn blogumn over Niet remmen, maar gaan! Mijn andere motto in dit leven. Ik kan je verzekeren dat deze twee motto’s heel goed samen gaan! Probeer het maar eens, veel plezier!

2012-01-16 18.11.39

Geef een reactie

