Papa (1) – de aftakeling

Nog vóór ik de beslissing had genomen mijn verdriet over mijn kinderloosheid te uiten door middel van een tattoo (x2) – zie vorige serie blogumns – gebeurde er onverwacht iets anders heftigs.

In 2010 was mijn vader net door een medische molen gegaan. Naar aanleiding daarvan was geconstateerd dat hij beginnende Alzheimer en dementie had. Voor ons geen verrassing, en eigenlijk wel een prettige bevestiging. Zeker voor mijn moeder. Die leefde al een hele tijd met een man die langzamerhand zichzelf begon te verliezen.

Ik merkte het natuurlijk ook, maar als ik langskwam met Marco (en zijn kinderen), wist papa zich toch altijd op de een of andere manier op te peppen. Inmiddels weet ik hoe móe mijn moeder was in al die jaren dat die ziektes zich begonnen te ontwikkelen. Ze moest continu denken en doen voor twee. En dat zou alleen maar erger worden.

En, hoewel papa en ik nooit echt diepgaande gesprekken hebben gehad, konden we vaak wel lachen om dezelfde dingen. Vaak wist ik hem in lastige situaties met een grapje af te leiden van het een of het ander. Hij kon bijvoorbeeld als geen ander verzeild raken in een ellenlang betoog, waar degene die met hem in gesprek was niet meer uit kon loskomen. Maar, vaak wist hij wel exáct waar hij gebleven was – ondanks mijn afleidende grapje. Ging ‘ie even later gewoon verder. Daar verbaasden we ons regelmatig over.

En toen was daar die 18e september dat mijn moeder mij een berichtje stuurde dat ze al de hele middag in het ziekenhuis bivakkeerden omdat mijn vader bloed had geplast. Er was geen paniek. Ook niet toen het een tumor in de blaas bleek te zijn. De tumor was niet heel ernstig en goed operabel. Er werd direct een operatie gepland voor 5 oktober. We zagen de operatie dan ook hoopvol tegemoet. Op 1 oktober wordt het alleen helemaal anders…

2012-04-22 18.31.10

Geef een reactie

