Papa (7) – dag papa

Zondagochtend 17 oktober 2010.

Ik word vroeg wakker en zie de zon opkomen vanuit het Leyenburg ziekenhuis (zie foto). Na een tijdje ga ik bij papa’s bed zitten en hou papa’s hand vast. Voor mijn gevoel zit ik daar uren. Ik zing het lied ‘Ken je mij’ van Trijntje Oosterhuis. Het lied dat ik twee jaar daarvoor zong voor een volle kerk tijdens het 50-jarig huwelijksfeest van mijn ouders. Ik zing het door mijn tranen heen.

Met een kussen onder mijn hoofd en armen zit ik zo dicht mogelijk bij mijn vader. Hij slaapt en ik hou zijn hand vast.

Op een gegeven moment merk ik ineens dat zijn ademhaling al een tijdje anders is. Als ik de broeder bel, zegt hij “dit is het einde, het gaat niet meer lang duren, bel je moeder maar.” Dat doe ik en die zegt dat ze nog moet wachten op haar vriendin die haar zal rijden, maar dat ze eraan komt.

Nog geen vijf minuten later bel ik haar weer. Het is al gebeurd. “Och lieverd”, zegt mama, “het is goed.”

Heel lang nog houd ik papa’s hand vast.

Als ik uiteindelijk loslaat en bij de wastafel in de kamer m’n tanden wil gaan poetsen gebeurt er iets heel moois. In een flits zie ik mijn vader vanuit m’n ooghoek achter me staan (in zijn geblokte pyjama – erg grappig). Dan is ‘ie ineens weg.

Dag papa, fijn dat je nog even achter me kwam staan en me gedag zei…

Ik weet zeker dat hij in een wagen getrokken door duizend engelen naar boven is gegaan.

3 Reacties op “Papa (7) – dag papa

  1. Hoi Cuny,

    Ik weet hoe je je voelt. In december 2010 is mijn moeder aan dezelfde slepende ziekte in een ziekenhuisbed overleden. En ook zij had enige tijd daarvoor nog haar 50-jarige huwelijksfeest groots gevierd, en ook ik heb bij die gelegenheid muziek gespeeld en gezongen. En jawel: ook mijn moeder is daarna nog even “langs geweest” (misschien om te laten weten dat het goed is zo?).

    Groetjes, en maak wat moois van het leven!

    Freek

Geef een reactie

