Ssssssttt – hier wordt grootonderhoud gepleegd

Vorige week was ik in retraite. Een aantal dagen complete stilte. Niet praten, geen gebarentaal, geen sms, mail, telefoon of social media, en ook niet lezen of schrijven. Allemaal om maar uit dat o zo drukke hoofd te blijven.

Heerlijk. Een soort van grootonderhoud voor mijn lijf. En ik merkte dat ik mezelf te lang niet had onderhouden – ook slecht kleinonderhoud gepleegd, overigens.

Mijn rouwprocessen van de afgelopen 2,5 jaar, werkgerelateerde stress (te druk of juist te rustig, financiële schommelingen, et cetera), mijn rol als bonusmoeder, veranderende vriendschappen, de waan van alledag. Nou ja, genoeg gedoe dat in je lijf gaat zitten en – als je er niet genoeg mee doet – er ook niet vanzelf meer uitgaat.

Deze Art of Silence cursus van Art of Living was dus een zeer welkom cadeautje aan mezelf.

Woensdag 2 mei reed ik het hele stuk naar Baarlo (Noord-Limburg) om aan te komen in de prachtige omgeving van Kasteel de Berckt.

Van woensdag- tot en met donderdagavond mochten we met onze groep nog gewoon praten. En bellen. En – als je, zoals ik, niet van de socials kon afblijven – ook nog een beetje de diverse social media checken. Maar, eerlijk gezegd heb ik (jawel!) dat in die dagen al enigszins afgebouwd. Een lekkere overgang naar de complete stilte van vrijdag- tot en met zondagochtend.

In het begin een beetje gek, maar tegelijk ook heel lekker.

Wat we zo de hele dag deden?

Yoga, ademhalingsoefeningen, meditaties (veel!) en de teacher geeft veel kennis door. Sleutels die je in het dagelijks leven kunt gebruiken.

Ontbijt, lunch en diner waren niet te versmaden. Je eten smaakt in stilte overigens nóg veel lekkerder. Het is namelijk het enige waar je op dat moment mee bezig bent.

Ik heb tijdens deze cursus in de pauzes ook heel veel bijgeslapen. Ik had het zó nodig!

’s Avonds zongen we met z’n allen. Magisch.

Zondag einde ochtend mochten we de stilte (rustig) verbreken. Ik doe dat altijd zo langzaam mogelijk. Niet alleen is het heerlijk om een tijdje niet of nauwelijks te spreken, spreken kost véél meer energie dan je denkt. En geloof me, als je eenmaal begint te spreken, zit er een bak energie achter, ongelooflijk!

Toen ik zondag thuis kwam, was ik helemaal ‘open en zacht’. En deze week barst ik van de energie. Voortaan sla ik geen grootonderhoud meer over; dit wordt een jaarlijkse must!

De voor- en nafoto spreekt voor zich… Tussenin na een vingerverfgevecht in stilte.

Voor en na

PS. Als je benieuwd bent, kan ik je de beginnerscursus (Art of Breathing) meer dan van harte aanbevelen. Daarin ben je niet stil, maar leer je heel fijne oefeningen om alle gifstoffen uit je lichaam te ademen. Je ‘instant’ en blijvend beter en helder voelen door je adem te gebruiken, need I say more?

Tot zover het reclameblokje.

4 Reacties op “Ssssssttt – hier wordt grootonderhoud gepleegd

    • Alleen thuis zijn is (voor mij) toch niet helemaal hetzelfde… Ik vind het heerlijk om even niet sociaal te hoeven zijn. En m’n hoofd op die manier leeg te maken. En er zijn in zo’n groep toch mensen. Voor ‘het sociale gevoel’😉 De energie die zulke dagen geven is ongekend!

Geef een reactie

