Brieven aan Healey (4) – duveltje uit een doosje

Lieve Healey,

Je was een hondje vol tegenstellingen. Je was echt de meest zoete Jack Russell die ik me kon voorstellen. Maar, doordat je deep down een beetje zenuwachtig was, had je een manier bedacht om daarmee om te gaan en jezelf te ‘beschermen’. Je deed, zo klein als je was, net of je ontzettend groot was. Je ging dan enorm tekeer en deed net of je ging bijten. Dat is slechts één keer echt gebeurd en nog denk ik dat dat geen bijten was, maar het been van die jongen tussen je kaken zat toen je als een idioot blafte en deed alsof je ging bijten. Het overkwam mij ook een keer. We woonden toen al in Monster en kwamen je vijanden tegen, twee Jack Russells. Je ging tekeer en ik zette – stom, ik weet het – m’n been ertussen. Dat bleek nog een aardig diepe ‘cut’ te zijn. Ik draag ‘m met trots (al zie je ‘m niet als je het niet weet), hij is van jou. Er zit een verhaal aan. Een verhaal over jou.

Hahaha… Ik heb er vaak om gelachen en me net zo vaak verbaasd om je.

Later werd het wel eens vervelend; je vond steeds vaker dat je in situaties terechtkwam die je niet bevielen. Dan ging je ook zo stoer lopen doen. Vaak genoeg onterecht, zoals met die jongen die je dus ‘beet’. En de mensen waar het om ging schrokken zich rot. Logisch. Als je zo deed leek je wel een Tasmanian Devil joh. Gekke hond; waar kwam het toch door? Ik heb er zelfs een hondenpsycholoog bij gehaald. Die leerde me trucjes waarmee ik je kon afleiden op zulk soort momenten en dat hielp wel. Maar de oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen.

Maar, waarom ik dit vertel is die ene keer dat we in de kerktuin liepen. We kwamen een Mechelse herder tegen. Jullie speelden wat, maar je kwam te dicht bij zijn speeltje (een stok of een bal, dat weet ik niet meer) en hij wees je terecht. Dat pikte je niet en je ging toch tekeer tegen hem! Zijn baasje en ik verbaasden ons erover hoe stoer je deed. Die hond was toch echt een paar (heel veel) maten groter dan jij. En het bleek ook nog eens een afgekeurde politiehond te zijn. Gekkie.

Healey

Een Reactie op “Brieven aan Healey (4) – duveltje uit een doosje

Geef een reactie

