Brieven aan Healey (5) – therapeutisch

Lieve Healey,

Ballen en zwemmen in de zee waren je lust en je leven. Een goeie combi ook. Wat zijn we vaak op het Zuiderstrand, waar een hondenstrand is, geweest. En we kwamen ook regelmatig in Monster. Daar woonde Gerriene, mijn ‘zusje’ (dat is ze niet, maar zo voelt het wel). Met Lady, de zwarte Labrador. Jouw vriendin. Als ik haar naam zei, hield je koppie schuin, keek je me verwachtingsvol aan en begon je direct te kwispelen. Niet zo gek, want ze pasten ook vaak op jou. Je was ook een beetje onderdeel van hun gezin.

We zijn vaak naar het (Haagse) strand gefietst. Jij in de mand voorop. Dat ging altijd heel goed. Eenmaal bij het strand aangekomen was je niet te houden. Je rende zo snel als je kon (en dat was snel) het strand op, richting de zee. Je kwam ook nog terug, want je wilde dat ik de bal gooide. je kon heel goed apporteren, maar de bal loslaten was niet je favoriete onderdeel haha. Daar had ik allerlei trucjes voor; we vonden het een heerlijk spelletje. Op dat soort momenten waren we echt samen. Heerlijk.

Ik weet nog dat ik verliefd was op iemand. Hij wilde wel eens mee wandelen met ons. Ik zei nee. Het was immers óns moment. Dat was van ons samen, dan voelde ik me vrij. Ik kon mijn gedachten de vrije loop laten en me laten af- en verleiden door jou. Meditatief was het haast. Therapeutisch? Zeker weten.

In alle eenzaamheid die ik tussen 2002/2003 en 2008 vaak genoeg voelde kon ik soms wel huilen van geluk als ik met jou op het strand liep. Het was genieten. Jij hielp me door mijn allerdonkerste tijden.

Healey on the ball

Healey on the beach

Bek vol zand

Een Reactie op “Brieven aan Healey (5) – therapeutisch

Geef een reactie

