Sankalpa…. – ehhh whot?!

Vandaag werk ik aan nieuwe plannen voor mijn bedrijf. Of eigenlijk, aanvullende plannen. #stapvoorstap Want ik ben (vooralsnog) niet van plan het roer in een keer helemaal om te gooien. (Al moet mijn website nu echt anders, dit kán niet meer.) Liefst had ik vorige week ook al aan die plannetjes gewerkt. Maar het kwam er niet van. Geen puf en superstrandweer. Had ‘uitlooptijd’ nodig na zeven dagen Sziget (Hongarije) en twee dagen Lowlands (ja, die laatste dag trokken we het niet meer; het regende). Fantastische dagen met ons gezin; ik plaats binnenkort nog wel wat fotootjes hier. Of browse even door mijn Instagram-foto’s.❤

Sankalpa

Mid day yoga & meditation

Work-arounds

Maar goed, vandaag dus pas echt weer een beetje werklust na alle wanderlust (ik hou zo van dat woord!). Toch raakte ik gefrustreerd. Mijn innerlijke criticus is namelijk nogal aanwezig vandaag. En ik kon haar maar lastig het zwijgen op leggen. Ik bedacht dat ik dat misschien ook helemaal niet moet willen, maar haar in haar waarde laten. Want: what you resist, persists – Sri Sri Ravi Shankar, Art of Living. Toch wilde ik wel door. Ik verzon dus een work-around. De eerste was vriendin Gitta Bartling inschakelen. Zij is een kei in het luisteren naar mensen die zichzelf (en anderen) de gekste vragen stellen en bezit de gave om daar dan vervolgens iets heel zinnigs over te zeggen. Zodat jij weer verder kunt. Nu staat er morgen toch al een lunchdate gepland, dus de vraag was snel gesteld. Ze reageerde enthousiast, al was ik niet de enige die het haar vroeg vandaag; mensen weten haar steeds beter te vinden.🙂 De tweede work-around: mediteren. En omdat ik ook nog geen yogapractice had gedaan vandaag, deed ik eerst nog een paar zonnegroeten (mijn lievelings).

Mijn intentie

Ik hoor je denken: ‘wat is nou Sankalpa?’ (mocht je dat niet al weten). Kort gezegd is dat je intentie naar jezelf uitspreken; positief geformuleerd. In mijn geval was dat vandaag: ‘Ik weet waarom mensen naar mijn workshops komen’. (Ja, mijn bedrijfsplannen omvatten onder andere workshops.) Een Sankalpa is dus niet zomaar een wens uitspreken, maar je vertrouwen uitspreken in de flow van het leven (het universum, God, het hogere, hoe jij het noemen wilt) door je geest structuur te geven.

Hoewel ik de ‘techniek’ van de Sankalpa al wel vaker heb toegepast, ben ik er sinds kort eigenlijk pas echt bewust mee bezig. En het werkt. Meestal. Nou eigenlijk altijd, maar de formulering speelt echt een belangrijke rol. Ik heb me in het verleden wat op de hals gehaald door een ‘verkeerde’ formulering haha…

Vandaag hoefde ik nauwelijks meer te mediteren met/op mijn Sankalpa; het begon tijdens de Shavasana (lijkhouding) al te borrelen. En in de eerste minuut van mijn meditatie wist ik het antwoord al. #jippie Daar kan ik vandaag en morgen (en de komende tijd) lekker mee verder.

Het gaat om de reis, niet om het doel

Over wanderlust gesproken: ik zocht me jarenlang helemaal gek. Naar wie ik ben, naar mijn kern, naar mijn eigen verhaal, naar wat ik hier op aarde te doen heb. Over die laatste vraag las ik vandaag ‘toevallig’ een fijn blog van Nicole Offenberg.

Ik maak jullie graag deelgenoot van mijn reis. Onregelmatig blik ik terug naar fijne coachingsessies, workshops, cursussen en opleidingen die ik deed de afgelopen twaalf jaar en wat het me opleverde. En ik neem je (bloggend én vloggend – jaja, nog zo’n Sankalpa) mee in mijn hersenspinsels tijdens mijn opleiding tot docent Personalised Yoga® en in de ontwikkeling van mijn workshops. Ik vertel over ontmoetingen en andere zaken die me bezighouden en die me verrijken, op welke manier dan ook. Laat je gerust inspireren, laat een berichtje achter of mail me als je een vraag hebt. Altijd leuk🙂

 

Geef een reactie

